TCNANO NORGE AS FORHANDLERE INFO/OM OSS PRODUKTER NYE PRODUKTER BÅTPLEIE BOAT CARE TEAKDEKK BILPLEIE DIAMOND COAT REWITEC POLERINGSTILBEHØR VASK/RENS GRAFFITI BYGG ALUPROTECT AEROGEL TESTER TEKNISK INFO NANOTEKNOLOGI
Kontaktskjema

FAQ REWITEC

På denne siden finner du svar på ofte stilte spørsmål. Men før du fortsetter å lese, husk:


Rewitec må ikke forveksles med et konvensjonelt oljetilsetningsstoff!

 

Det er mange produkter som tilbys på dette området. Hva er spesialfunksjonen?

Rewitec nanobelegg er ikke et tilsetningsstoff som endrer oljeegenskapene og har derfor ingen tilsetningsstoffer med forbedrede smøreegenskaper, som f.eks.Teflon.

Belegningskonsentratet danner et metallsilikatlag på metalloverflater og er i stand til å reparere slitasjen.


Hva er beleggprosessen basert på?

Den aktive ingrediensen i produktet består av spesielle silikatkombinasjoner og katalysatorer. På grunn av friksjonsenergien og slipingen av partiklene,

blir omkrystallisering av overflaten initiert, noe som resulterer i en ny metallsilikatoverflate. I prinsippet er det veldig enkle kjemisk/fysiske prosesser som brukes her.

 

Hvor lenge har Rewitec-teknologien eksistert?

Produktene har vært på markedet siden 2003.


Volumet på motoren min er 5 liter. REWITEC beleggskonsentrat er tilgjengelig for kubikkapasitet på 2 og 3 liter. Hvilket produkt skal jeg bruke?

I det tilfellet, bruk 1 stk. Powershot M + 1 stk. Powershot L. Hell 50% av innholdet i Powershot M og Powershot L i motoroljen i to trinn, i henhold til bruksanvisningen.


Hvordan fungerer selvreguleringen av prosessen?

Friksjonsenergien brukes spesielt til å bygge opp metallsilikatlaget som dannes i løpet av noen timers drift. Når metallsilikatlaget er

bygget opp, er det ikke lenger noen prosessrelatert friksjonsenergi på overflatene. Dermed avsluttes prosessen automatisk.


Er skader forårsaket av en mulig overdose ekskludert?

Ja.


Produktet er basert på bruk av faste stoffer. Kan forekomster og blokkeringer forekomme i oljefilteret og i oljekanalene?

Det at det brukes veldig små mengder beleggskonsentrat, fører til at det ikke blir blokkering av filtre eller oljepassasjer. Imidlertid, hvis motoren din har mye koksavleiringer,

vil dette løses av Rewitec. I dette tilfellet anbefales det å kontrollere forurensningen av oljen etter den første behandlingen og om nødvendig utføre et oljeskift før den andre
behandlingen.


Hvor store er partiklene i produktet?

Partikkelstørrelsen er mellom 1 og 20μm. Normale oljefiltre lar partikler med opptil ca. 25μm slippe gjennom.

 

Hvordan er midlet kompatibelt med hydrauliske tapper? Disse delene er veldig følsomme - kan det forstyrre bruken av produktet?

Nei, tvert imot! De følsomme overflatene på de hydrauliske tappene blir belagt med metallsilikat. Slitte overflater gjenopprettes til sin opprinnelige toleranse og beskyttes mot
ytterligere slitasje. Ventilløftere beveger seg lettere og roligere.

 

Kan beleggskonsentratet brukes med alle vanlige mineral/syntetiske oljer?

Ja, beleggskonsentratet er kompatibelt med alle typer mineral/syntetiske oljer.

 

Endrer beleggets viskositet oljeviskositeten?

Nei, det skjer ingen endringer i oljen, den brukes bare som bærermateriale.


Moderne motoroljer inneholder produsentspesifikke tilsetningsstoffer hvis sammensetning kan føre til at de faller ut ved bruk av produktet, eller er dette å utelukke?

Belegningskonsentratet endrer ikke oljestrukturen og sammensetningen i det hele tatt. Videre er beleggpartiklene bare i oljen til belegget er bygget opp.


Snart skulle det gjøres et oljeskift i bilen min. Er det fornuftig å gjennomføre behandlingen nå, eller bør det byttes først?

Her anbefaler vi å gjøre den første behandlingen med den gamle oljen. Etter 300 km utføres et nytt oljeskift og en ny behandling.


Sylinderflatene er utstyrt med verk av såkalt Hohnriefen. Disse er fremdeles synlige. Fylles arrene av produktet? I så fall, hva er konsekvensene?

Hohnriefen er tilgjengelig fra fabrikken og har som oppgave å holde olje på overflaten for å sikre en beskyttende film. Belegningskonsentratet fyller ikke de dypeste avtrykkene,

men bare de minste. I tillegg har det nye metallsilikatbelegget hygroskopiske, svært oljefestende egenskaper som fungerer bedre enn Hohnriefen.


Passer produktet også til min TDI med pumpedyseteknologi?

Ja absolutt. Pumpedyse-teknologien er spesielt utsatt for økt belastning på motoren. Spesielt ved dette problemet er bruken av beleggskonsentrat ideell. Det er flere vellykkede testrapporter.


Hvordan fungerer produktet på turboladede motorer?

Lagrene til turboladere blir også belagt og får dermed lengre levetid. Det er ingen kjente negative effekter.

 

Motoren min bruker cirka 1 liter olje over 500 km, den er på slitasjegrensen. Kan produktet hjelpe i et slikt tilfelle? Ellers er det bare installasjon av en erstatningsmotor eller

overhaling som gjenstår?

Hvis stempelringene ikke er ødelagte, kan behandlingen bidra til å redusere oljeforbruket. Avhengig av slitasje, kan en tredje behandling være nødvendig.

 

Kan beleggskonsentratet også brukes til motorsykler med "våt clutch" (oljebadekobling), kan clutchen da gli?

Glidning eller klistring kan ikke forekomme fordi metallsilikatbelegget bare dannes på metalloverflatene. Alle motor- og girslipende metalldeler er belagt med metallsilikat, men

ikke koblingen.


Et differensialgir gir lyd. Kan lyden på grunn av beleggskonsentratet reduseres?

Med beleggkonsentrater kan du gjenopprette delene som ennå ikke har overskredet slitasjegrensen og ikke er ødelagt mekanisk. Hvis differensialgiret gir mye støy, bør det først

kontrolleres for mekaniske skader. Hvis dette ikke er tilfelle, kan behandlingen gjennomføres. I slike tilfeller er det en veldig stor sjanse for å lykkes.

 

Min 10 år gamle olje er blitt jet black. Påvirker dette belegget?

Nei, ikke i det hele tatt.

 

Jeg kjører et fint oljefilter i motorbåten min. Holder filteret beleggskonsentratet?

Det anbefales å slå av alle fine oljefiltre under behandlingen.

 

Jeg har allerede et konvensjonelt Teflon-basert oljetilsetningsstoff i bruk. Må jeg klare meg uten Rewitec-teknologien?

Etter å ha utført et oljeskift kan en behandling med vår beleggskonsentratet utføres uten problemer.


Hva er "Tribology"?

Tribology (gresk: Friksjonsteori) omhandler den vitenskapelige beskrivelsen av friksjon, slitasje og smøring, samt utviklingen av teknologier for optimalisering av friksjonsprosesser,

som også omtales som "samhandling av flater i relativ bevegelse" eller "tribologisk system". [Kilde: Wikipedia]


Hva er de viktigste fordelene ved å bruke Rewitec-produkter?

Overflatens utjevning på behandlede maskindeler reduserer primært friksjonen i disse systemene, og reduserer dermed den mekaniske belastningen på komponenter så vel som den termiske

belastningen på hele systemet. Dette er ledsaget av en optimalisering av energieffektivitet og levetid.

 

Hva er sparepotensialet ved å bruke Rewitec-produkter?

Effekten av denne metoden reduserer belastningen på de behandlede enhetene, noe som kan føre til forlenget levetid, optimaliserte vedlikeholdssykluser, lengre levetid for smøremiddel,

lavere reservedelskostnader og mye mer. Energiforbruket (f.eks. til drivverk og motorer) kan reduseres, noe som i tillegg reduserer utgiftene for operatøren. For eksempel kan vindmøller

oppnå forbedret energieffektivitet, høyere strømeffektivitet og dermed høyere inntekter.

 

Hvilken innvirkning har Rewitec-forbrenningsmotorprodukter på forbruk og utslipp?

Vitenskapelige studier ved Frankfurt University of Applied Sciences viste allerede i 2007 at opptil 10,4% drivstoff (ifølge NEDC) kan spares. Praktiske tester på biler og nyttekjøretøyer er

vanligvis rundt 5-10%. Utslippene reduseres til og med med opptil 63%!

 

Hvilken innflytelse har Rewitec-produktene på temperaturforholdene i det behandlede aggregatet?

Mange brukere la merke til et betydelig fall i temperaturen etter bruk av våre aktive ingredienser, som selvfølgelig varierer på grunn av forskjellige anlegg- og påføringsparametere.

Vitenskapelige undersøkelser ved Universitetet i Mannheim resulterte i en reduksjon av oljetemperaturen på 20%.

 

Kan Rewitec-produkter eliminere eksisterende skader, for eksempel på overflatene på tannflankene?

Ja, til en viss grad (for så vidt angår de fysiske mulighetene) kan til og med eksisterende mikroskader "repareres".

 

Er det nødvendig å skifte olje?

Ideelt sett vil våre produkter bli behandlet i relativt ferske oljer og med nye matchende oljefiltre, ikke bare før et planlagt oljeskift. Det er imidlertid ikke helt nødvendig å skifte olje før du
bruker produktene våre.

 

Er overflatens hardhet på behandlede materialer endret?

Overflatens hardhet på behandlede materialer endres ikke ved behandling med Rewitec, men beholder de opprinnelige verdiene.

 

Hvor lenge varer Rewitec-belegget, eller hvor ofte må et aggregat (motor) etterbehandles?

Etter den grunnleggende behandlingen av et anlegg, eller motor, anbefaler vi å gjennomføre en etterbehandling hvert år. Dette kan da realiseres med lavere dosering av aktiv ingrediens og
dermed til en mye lavere pris.


Er det mulig å identifisere de positive effektene av Rewitec-produkter i tilstandsovervåkingssystemer (CMS)?

Som regel ja, fordi med CMS blir det hovedsakelig registrert akustiske (skadelige) frekvenser som genereres av tidligere skadede komponenter. Hvis disse optimaliseres ved å bruke

Rewitec-produkter, reduseres vanligvis støyen og vibrasjonen. Det kan oppdages i CMS-protokollene.

 

Er det noen negative påvirkninger på andre materialer, f.eks pakninger eller lignende?

Nei, fordi Rewitec-produkter utelukkende fungerer på metalloverflater (f.eks. stål, jern, messing, hvite metaller, etc.), påvirker de ikke andre materialer.

 

Er komplette girkasser, lagre og motorer (dvs. alle enkeltkomponenter) belagt eller bare visse deler av den?

Nei, den fysisk-kjemiske beleggprosessen når du bruker Rewitec-produkter krever visse grunnleggende forhold, spesielt trykk og temperatur. Derfor foregår belegget fortrinnsvis på såkalte

"hotspots", men under ingen omstendigheter over et stort områdepå en komponent eller et aggregat.

 

Berøres sårmerker spesielt på sylinderforinger negativt?

Nei, vi vet ikke om noen tilfeller der det har vært tilstopping av sårmerker og følgeskader (for eksempel "slaktere").